وزیرنفت طرح بهینه سازی فرآیندو بهبودكیفیت فرآورده های پالایشگاه تهران راافتتاح كرد
نوشته شده توسط : xmovies

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، این طرح از جمله طرح‌هایی است كه با اجرای آن،افزون بر تولیدحدود 110 تن گوگرد،بخشی از خوراك ورودی این پالایشگاه نیز تغییر كرده و فرآورده های آن بر اساس استانداردهای یورو 4 اروپا تولید می‌شود.

پالایشگاه شهید تندگویان حدود 15 درصد ظرفیت پالایشگاهی ایران را تشكیل می‌دهد و با توجه به نزدیكی به شهر تهران (فاصله 15 كیلومتری) عمده نیاز مصرفی سوخت شهر تهران به خصوص بنزین را تامین می‌كند.

با بهره برداری از طرح بنزین سازی و بهینه سازی پالایشگاه شهید تندگویان و ساخت واحد تصفیه نفتای سبك و ایزومریزاسیون ،میزان گوگرد موجود در گازوییل و بنزین تولیدی این پالایشگاه به 10 پی‌پی‌ام و در نفت سفید به 40 پی‌پی‌ام خواهد رسید و فرآورده های آن بر اساس استاندارد یورو 5 اروپا تولید می شود.

در راستای تولید زیست محیطی، بنزین با اكتان 87 حاصل از واحد ایزومریزاسیون این پالایشگاه نیز برخلاف بنزین تولیدی سایر بخش ها كه داری تركیبات حلقوی زیادی هستند، به دلیل این كه تركیبات آیزوپارافینی بیشتری دارد به عنوان مرغوب ترین بنزین تولیدی پالایشگاه ها محسوب می شود.

علاوه بر این، بنزین تولیدی این واحد عاری از تركیباتی نظیر نیتروژن، گوگرد، اكسیژن، الفین، آروماتیك و بنزن است.

در راستای اجرای این طرح، خوراك این پالایشگاه از نفت خام آسیای میانه و اهواز آسماری به مارون و دزفول شمالی و اهواز آسماری تغییر می یابد.

همچنین واحد گوگردزدایی از نفت سفید با ظرفیت تولید روزانه 31 هزار و 500 بشكه، گوگردزدایی از نفت گاز با ظرفیت تولید روزانه 53 هزار بشكه و واحد تولید هیدروژن، بازیافت گوگرد و تولید برق و بخار راه‌اندازی می شود.

علاوه بر این واحدها، واحدهای برج خنك كننده، جامدسازی گوگرد، تولید آب دمین، تصفیه گاز ترش و تاسیسات جدید شامل مخازن و مشعل از دیگر واحدهای این طرح است.

كاهش گوگرد در دو محصول نفت گاز و نفت سفید پالایشگاه شهید تندگویان مطابق استاندارد سال 2009 اروپا، رعایت الزامات زیست محیطی، مدیریت مصرف انرژی، كاهش سوخت و ضایعات از اهداف اجرای این طرح هستند.

قرارداد طرح بهینه سازی فرآیند و بهبود كیفیت فرآورده های پالایشگاه شهید تندگویان با ارزش 500 میلیون دلار در سال 1386 بین شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران منعقد و زمان بهره برداری كامل از این طرح پایان سال جاری پیش بینی شده بود.

58 هزار متر مكعب عملیات خاكی، 40 هزار متر مكعب عملیات بتنی، 380 هزار اینچ قطر جوشكاری لوله، 436 كیلومتر كابل كشی برق و ابزار دقیق و همچنین نصب یك مخزن كروی و 15 مخزن استوانه ای از جمله احجام اجرا شده در ساختمان و نصب این طرح است.

پالایشگاه تهران مشتمل بر 2 پالایشگاه جنوبی و شمالی و یكی از قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های كشور است. پالایشگاه شماره یك (جنوبی) در سال 1347 با ظرفیت 85هزار بشكه در روز راه اندازی و پس از آن در سال 1352 پالایشگاه شماره 2 (شمالی) با ظرفیت یكصد هزار بشكه ایجاد شد. اكنون با تغییراتی كه در این دو واحد داده شده در مجموع ظرفیت این پالایشگاه به 250 هزار بشكه در روز رسیده است.

اقتصام**9189**1561





:: برچسب‌ها: سگ , آلمان ,
:: بازدید از این مطلب : 361
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: